2012. március 17., szombat

Máktorta liszt nélkül


Végre! Már olyan régen ki akartam próbálni ezt a receptet! Az ötlet az egyik szakácskönyvemben lapult, kicsit módosítottam a hozzávalók arányán, de őszintén mondom, hogy ez lett az egyik kedvenc mákos sütim - a szilvás-mákos után természetesen. A cukor mennyiségét pl jócskán lecsökkentettem, de legközelebb még ezt is 2/3-adára fogom redukálni. Illetve kevesebb a vaj és kihagytam a sütőport is, helyette ment bele egy kis citromhéj. Egyébként nem is értem miért kellene bele a sütőpor, tökéletes lett a tészta állaga.
A fejemben egyébként már most tolonganak a liszt nélküli mákos süti receptek, úgyhogy még nincs vége!
Egyébként a forgatókönyv most is a szokásos. Este vendégek jönnek. Szeretnék sütni valamit. "Mit süssek este?" - kérdezem. "Már megint sütni akarsz? Nekem mindegy, én úgysem eszem belőle, mert dagi leszek." - jön a válasz Kedvesemtől. "Akkor jó lesz ez a máktorta, aminek a receptje neked nem volt szimpi?" - kérdem. "Jó. Én nem eszem." - tartja Kedvesem még mindig magát. Aztán elkészül. Megjönnek a vendégek és kisvártatva Kedvesem is kérdez végre: "Édes, nem akarod felszelni azt a tortát???" :)))

Hozzávalók: 4 tojás, 10 dkg vaj, 1 citrom héja, 15 dkg nádcukor, 2 ek holland kakaópor, 15 dkg mák

A sütőt előmelegjük 170 fokra. Egy 26 cm-es tortaformát kenjünk ki vajjal (én a 10 dkg-ból használtam fel ennyit).

Kézi mixerrel keverjük ki a tojássárgáját a cukorral, majd amikor már kifehéredett, adjuk hozzá apránként a puha vajat is és a citromhéjat és a kakaóport is.
Verjük kemény habbá a tojások fehérjét is. Adjunk 1-2 kanállal a vajas keverékhez, hogy fellazítsuk azt, utána keverjük hozzá a darált mákot. A maradék fehérjét óvatosan keverjük el a kakaós krémmel, hogy ne törjön meg a hab.

Kanalazzuk a formába, majd simítsuk el a tetejét. Tegyük a sütőbe, kb 20-25 perc alatt megsül. Tűpróbával ellenőrizhetjük. De bízhatjuk az orrunkra is, amikor kész, isteni illata lesz :)

Ízlés szerint megszórhatjuk porcukorral - mi nem tettük - de készíthetünk hozzá akár vanília vagy csokoládé öntetet is. Én ma reggel egy kis eper levét löttyintettem rá, mert még volt pár szem a hűtőben.

7 megjegyzés:

  1. A cukor vajon helyettesíthető mézzel, hogy még egészségesebb legyen? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem igen, legfeljebb az állagán változtathat egy kicsit. Úgy tapasztaltam, kevébé lesz könnyed a mézzel készült sütemények tésztája, de az ízén biztosan nem rontja el :)

      Törlés
  2. A mákban dupla annyi kalória van, mint a fehér lisztben, és kb. pont ugyanannyi szénhidrát (csak még hozzá rengeteg zsír) van mindkettőben.

    Tehát nem annyira egészséges, mint amennyire reform.

    Ezen a hős és a szakács is gondolkozzanak el, mielőtt ilyennel tömik magukat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves névtelen író! 🙂
      Számomra nagyon hasznos információ,👍ami közzé lett téve, nem néztem ilyen pontosan utána korábban. 🙂
      Valoban igy lehet, ám rengetegen vagyunk, akik sajnos nem fogyaszthatunk fehér lisztet tartalmazó ételeket! Ezert számunkra ezek a receptek aranyat érnek! További békés napot!

      Törlés
  3. Kedves Névtelen,

    köszönöm az észrevételt, valóban a 100 gramm mákban 537 kcal van, míg ugyanennyi fehér lisztben 375 kcal - vagyis pontosabban nincs másfélszer annyi sem. Továbbá a lisztben 12,3 g fehérje, 1,3 g zsír és 76,3 g szénhidrát. Ezek a máknál 20,5 g fehérje, 38,2 g zsír és 23,9 g szénhidrát. Vagyis a mákban valóban több a zsír, de kevesebb a szénhidrát. Érdekes lehet még a rosttartalmat is összehasonlítani, míg 100 g lisztet csupán 0,2 g gazdagít, addig a ugyanennyi mákra 5,1 g jut.

    A mák egyébként kifejezetten gazdag ásványi anyagokban, megtalálható benne a foszfor, a magnézium, a kálium, a kalcium és a vas is, ráadásul mindegyik aránylag magas értékkel. Emellett tartalmaz hasznos zsírsavakat és aminosavat, valamint B1, B2, B6 és E-vitamint is. Kifejezetten ajánlott csontritkulás esetén, jótékony hatással van az emésztésre, a vérkeringésre és idegrendszeri panaszok esetén is hasznos lehet és mág öregedésgátló is.

    Szóval igen, én inkább mákot eszem, mint lisztet.

    Én nem állítottam, hogy ez egy egészséges süti, csak annyit, hogy nagyon finom.

    Amikor ezzel az édességgel "tömjük magunkat", leginkább arra gondolunk, hogy milyen finom és hogy mindenki megérdemel egy kis kényeztetést néha napján :)

    VálaszTörlés
  4. Megsütöttem hétvégén a tesómnak aki paleózik, így nyírfacukorral készítettem. Annyira ízlett neki, hogy gyorsan meg is kellett ismételni. :) A recepthez annyi észrevételt tennék, hogy a sütési időnek írt 50-55 perc egy kicsit soknak tűnik, 20-25 perc alatt szépen megsült 170 fokon. Köszi a receptet! Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó :) Nagyon örülök, hogy ízlett! És köszönöm az észrevételed is. Valóban annyi a sütési ideje, én írtam el a receptben. De már javítottam is. :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...