2012. január 20., péntek

Hárommagvas kenyér búzacsírával

Évek óta sütök házi kenyeret. Ez idő alatt saját magam tapasztaltam meg a kenyérsütés "mesterségét". Rengeteg módszert próbáltam ki a kenyérsütőgéptől kezdve a dagasztógép utáni sütésen keresztül a dagasztás nélküli kenyérig. Most itt tartok. Sokáig nem mertem kipróbálni, hiszen milyen az a kenyér, amit nem kell dagasztani? Örömmel mondhatom, hogy kiváló!



Hozzávalók egy 70-75 dkg-os kenyérhez:

- 35 dkg liszt (én most felesben használtam sima fehér és graham lisztet - BL55, GL200)
- 5 dkg búzacsíra
- 1-1 ek szezámmag, napraforgómag és lenmag
- bő 3 dl víz
- 10-15 g só
- fél tk porélesztő

Ez egy hosszú kelesztésű kenyér, 10-12 órát hagyom dolgozni a tésztát. Így készüljünk. Legjobb, ha előző este bekeverjük és reggelre frissen sült kenyér illatára kelhet a család.

1. A száraz hozzávalókat összekeverem egy tálban, hozzáadom a vizet és fakanállal átkavarom. Ne lepődjünk meg, sűrű nokedlitészta állaga lesz. Letakarom (vizes ruhával vagy fedővel, különben kiszárad a teteje) és a többi már az élesztő dolga.

2. 10-12 óra múlva majdnem kész a tészta. Mivel hígabb és ragadósabb, mint a dagasztott kenyértészta, én ki sem veszem a tálból, hanem egy marék lisztet szórok el a tetején, majd elválasztom az edény szélétől, kicsit átforgatom. Ne gyúrjuk át! Ez a kis átforgatás éppen elég, hogy a felesleges levegő távozzon a tésztából. Sütőpapírra vagy bőven lisztezett tepsire borítom. Hagyom állni félórát. (Most lehet díszíteni, késsel bevágni vagy ha vízzel megkenjük, akkor magvakkal megszórni.)

3. Amíg a kenyér pihen, bemelegítem a sütőt 220 fokra. Fél óra elteltével a forró sütőbe teszem a kenyeret és 20 percig 220 fokon, majd 15 percig 200 fokon sütöm. Ha kész, rácsra teszem hűlni, hogy az alja ne vizesedjen meg a párától.

Tipp: ha éjszakára sütjük ki, akkor a kész kenyeret rácsra teszem, letakarom egy konyharuhával, majd egy nagy tálat teszek rá, úgyhogy alulról kicsit szellőzzön. Így nem lesz a párától ázott, de nem is század meg. Velem sokszor előfordul, hogy este 10 óra, mire elkészül a kenyér :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...