2013. május 2., csütörtök

Paradicsomos tagliatelle medvehagyma pestoval - házi tészta, házi pesto, házi sajt



Május első napján piknikeztünk a Duna partján. Sok-sok finomság készült, erről is szeretnék majd írni. Mivel azonban a medvehagyma szezonnak nemsokára vége, a "felgyűlt" medvehagymás recepteket szeretném megosztani Veletek.
Már régebben említettem, hogy elkértem nagymamám tésztanyújtó gépét. Ő már régen nem használja, én viszont már alig vártam, hogy szép vékony házi tésztát nyújtsunk vele a gyerekekkel. Igen, természetesen velük, hiszen még nagyon is jól emlékszem, milyen nagy móka ez nekem is, ahogy tekertük és nyújtottuk a tésztát :)
Eredetileg a medvehagymát a tésztába akartam tenni, aztán megláttam, hogy Dizájmenza is egy ilyesféle receptet posztolt. Bár nagyon jól néz ki, és én is fogom próbálni, de így ennél a paradicsomos változatnál maradtam. (Az ízén egyébként egyértelműen érezhető a paradicsom, nem csak a színét dobja fel.) A medvehagyma pedig pesto formájában került a tetejére. Nem is értem, hogy eddig miért nem került fel a blogra a medvehagyma pesto, hiszem imádjuk és az egyik legegyszerűbb módja a medvehagyma elkészítésének. Csak egy tipp, ha a pestoból kihagyjuk a sajtot, akkor sokáig eltarthatjuk jól lezárt üvegben a medvehagymát. Csak ne felejtsünk el a tetejére önteni még egy kis olívaolajat, hogy légmentesen tudjuk lezárni a pestot.
A pestohoz eddig parmezánt használtam. Eddig és többet nem valószínű. Egyetlen oka van, a piacon isteni házi sajtot vettünk! Az ára a bolti parmezánéval vetekedik, de az íze... az valami mennyei!!! Másfél évig érlelt házi sajt, össze sem lehet hasonlítani semmivel. Komolyan elgondolkodtam, hogy feláldozom az elfogyasztott sajtmennyiséget a minőség oltárán. Ez azt jelentené, hogy fele annyi sajtot ehetnénk, de esküszöm, megérné. Nem véletlen, hogy az igazán finom házi sajtok ára 3000-6000 Ft körül mozognak, míg a boltokban már akciósan, 1200 Ft-ért is lehet "sajtot" venni. Hát igen... inkább "sajtnak látszó tárgynak" nevezném. Volt már, hogy kénytelen voltam kidobni, mert se íze nem volt, az állagát pedig egyenesen ijesztőnek ítéltük meg. De biztos Ti is tapasztaltatok már hasonlót :(
Na, de ennyi szövegelés után jöjjön a recept :)

Hozzávalók:

A tésztához:
  • 500 g liszt
  • 140 g sűrített paradicsom
  • 2 tojás
  • 10 ek hideg víz

A pestohoz:
  • 50 g medvehagyma
  • 50 g dió
  • 30 g házi sajt (lehet parmezán is vagy valamilyen karakteres ízű keménysajt is)
  • 70-80 g olívaolaj
  • bors




Elkészítés:

A tészta hozzávalóit gyúrjuk össze alaposan - ha van dagasztógépünk, használhatjuk ezt is. A vizet  ne adjuk hozzá egyszerre, mert a tojás nagyságától függően lehet, hogy nem kell bele mind. Kemény tésztát kell kapnunk a végén. Takarjuk le és pihentessük fél órát.

Közben elkészítjük a pestot. Ha még nem tettük, mossuk meg alaposan a medvehagymát és szárítsuk meg konyharuhán. A diót pirítsuk meg olaj nélkül egy serpenyőben. Ha már érezni az illatát, akkor pillanatok alatt kész. Ha kihűlt, dörzsöljük össze a tenyerünk között, így lejön a kesernyés héja. A sajtot reszeljük le, vagy vágjuk apróra. Miután mindennel előkészültünk, tegyünk mindent az aprítóba (lehet turmixot vagy botmixert is használni): medvehagyma, dió, sajt, olívaolaj, só, bors. Aprítsuk, amíg krémes nem lesz. Ha szükséges, adjunk hozzá még olívaolajat. Tegyük félre, ezzel a pesto kész is.

A tésztánkat kicsit hengergessük fel, lapítsuk le, majd vágjunk belőle ujjnyi szeleteket. Most már nincs is más dolgunk, mint a tésztagépre bízni magunk és tekerni, tekerni :) Természetesen, kézzel is kinyújthatjuk a tésztát - a lehető legvékonyabbra - és késsel is apríthatjuk. Nem igényel semmi különösebb hozzáértést, csak hosszabb ideig tart picivel és nem is könnyű munka kinyújtani ezt a kemény tésztát. 

Tegyünk fel egy nagy fazék vizet forrni.

Ha géppel dolgozunk arra figyeljünk, hogy mielőtt a szélesmetéltet vágnánk, kicsit szikkasszuk meg a tészta szalagokat, különben nagyon össze fog ragadni és nekünk kell szétválasztani a szálakat, hogy ne főjön össze. De ne hagyjuk kiszáradni sem, mert akkor a gép nem "veszi be" a tésztát, ha mégis, akkor pedig csak töri. 
Amíg csak nyújtom, enyhén lisztezem mindkét oldalát és székre terített konyharuhán pihentetem a tésztaszalagokat. Amikor már tagliatellenek vágom, lisztezett deszkára terítem és bővebben lisztezem, hogy ne ragadjon össze. A kezemmel átforgatom, hogy mindenhol lisztes legyen. Ezt nem igazán tudom leírni, úgy csinálom, ahogy nagymamámtól láttam :)

Ha a víz felforrt, sózzuk és mehet bele a tészta. Pillanatok alatt elkészül, szűrhetjük és már össze is forgathatjuk a pestoval. Frissen valami álom finom, össze sem lehet hasonlítani a boltban vásárolt száraz tésztával.

Remélem, kipróbáljátok, az biztos, hogy ízleni fog! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...